Από τις 15 Μαρτίου 2025 η Δ.ΥΠ.Α. εφάρμοσε το νέο τρόπο πληρωμής δεκαπέντε (15) επιδομάτων και οικονομικών ενισχύσεων για το σύνολο σχεδόν των δικαιούχων της οι οποίοι μηνιαίως κυμαίνονται μεταξύ 120.000-280.000 υποχρεώνοντας το μισό ποσό του καταβαλλόμενου επιδόματος να δαπανάται υποχρεωτικά για αγορά αγαθών και υπηρεσιών.
Οι Κυβερνώντες ισχυρίστηκαν ότι ο στόχος τους ήταν η απλοποίηση και ο εκσυγχρονισμός της καταβολής των δικαιούμενων ποσών στους δικαιούχους, αλλά και η ενίσχυση της διαφάνειας των συναλλαγών μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών.
Η εφαρμογή του νέου μέτρου προκάλεσε την εύλογη αντίδραση των δικαιούχων οι οποίοι δεν μπορούσαν να πληρώσουν βασικές υποχρεώσεις τους όπως η πληρωμή του ενοικίου τους, τα κοινόχρηστα, τις δόσεις δανείων καθώς είναι αδύνατη η μεταφορά σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό.
Από τον Μάρτιο του 2025 έχουν περάσει τέσσερις μήνες και ενώ όλο αυτό τον καιρό διαρρέονται πληροφορίες, μέσω συγκεκριμένων μηχανισμών, ότι τελικώς θα αρθούν οι αδικίες και οι στρεβλώσεις εντούτοις δεν έχει γίνει το παραμικρό.
Οι δικαιούχοι καταθέτουν στις Υπηρεσίες της Δ.ΥΠ.Α. καθημερινώς τα παράπονά τους αλλά οι υπάλληλοι δεν μπορούν παρά να ενημερώσουν για τα ισχύοντα. Για την υποτιμητική αντιμετώπιση που επιφύλαξαν στους χιλιάδες ανέργους έχει παρέμβει ο Συνήγορος του Πολίτη από τον Μάϊο του 2025 κατόπιν κατάθεσης πολλών παραπόνων από τους δικαιούχους της Δ.ΥΠ.Α.
Η επιστολή έχει σταλεί στην Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με κοινοποίηση στον Διοικητή της Δ.ΥΠ.Α και αναφέρει ότι η ρύθμιση είναι άσχετη με τον επιδιωκόμενο σκοπό και τους καλεί να ληφθούν νομοθετικά μέτρα για να απαλειφθούν οι περιορισμοί που καταγγέλλονται.
Αναζητώντας τι ακριβώς γίνεται στις υπόλοιπες Χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαπιστώσαμε ότι δεν υπάρχει ουδεμία χώρα που να έχει επιβάλλει οριζόντια για όλες τις παροχές ανεργίας και πρόνοιας την προπληρωμένη κάρτα ενώ όπου έχει νομοθετηθεί αφορά συγκεκριμένα επιδόματα περιορίζοντας την χρήση τους και εντός των συνόρων της κάθε Χώρας (π.χ επιδόματα μεταναστών).
Η οριζόντια εφαρμογή ενός τόσο επαχθούς μέτρου χωρίς την δυνατότητα πληρωμής βασικών αναγκών στέγασης και αξιοπρεπούς διαβίωσης ενισχύει τις διακρίσεις και τους αποκλεισμούς ενώ στιγματίζει τους δικαιούχους.
Σε πολλές περιπτώσεις όπως στις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού (τρίτης ηλικίας κ.α) οι οποίες δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις κάρτες τότε υποχρεώνονται σε αναζήτηση βοήθειας από τρίτους ενώ αν χαθεί η κάρτα τότε ο άνεργος θα πρέπει να περιμένει την αντικατάστασή της παρότι αρκετοί δεν έχουν ούτε καν τα αναγκαία για την διαβίωσή τους.
Στην ουσία επιβάλλουν ένα σύστημα που ακυρώνει την αυτονομία και την αυτοδιάθεση και κυρίως την ανεξαρτησία του κάθε δικαιούχου να δαπανά τα επιδόματα όπου νομίζει και έχει ανάγκη παρότι όλοι γνωρίζουν ότι προκειμένου να καταστεί κάποιος δικαιούχος των παροχών και επιδομάτων έχει προηγουμένως επιβεβαιωθεί από την Δ.ΥΠ.Α. η πληρωμή των σχετικών εισφορών που έχουν καταβληθεί.
Καλούμε την Υπουργό Εργασίας να μεριμνήσει για να αρθούν όλοι οι περιορισμοί που έχουν επιβληθεί στην ανάληψη/μεταφορά των παροχών και επιδομάτων ανεργίας της Δ.ΥΠ.Α. όπως με εμπεριστατωμένη επιχειρηματολογία έχει γνωμοδοτήσει και ο Συνήγορος του Πολίτη.
Είναι δικαίωμα όλων ανεξαιρέτως των δικαιούχων της Δ.ΥΠ.Α. να δαπανούν τα ανταποδοτικά επιδόματα της Δ.ΥΠ.Α. όπου έχουν ανάγκη. |
Απαιτείται σεβασμός στους πολίτες !! |
Απαιτείται σεβασμός στις Ανεξάρτητες Αρχές !! |
Η αιτιολογική βάση περί ενίσχυσης διαφάνειας και πάταξη της φοροδιαφυγής για την επιβολή ενός τόσο επαχθούς μέτρου δεν πείθει πλέον κανέναν!! |
Να σταματήσει επιτέλους η απαξίωση των δικαιούχων μας !! |