Κοινοβουλευτικός Έλεγχος

Ερώτηση της Νέας Αριστεράς – Να μην κατασκευαστούν στο Ολυμπιακό Χωριό φαραωνικά εμπορικά συγκροτήματα τύπου Mall αλλά να ανεγερθούν, σε τμήμα αυτής της έκτασης, δημόσιες ενοικιαζόμενες κοινωνικές κατοικίες.

Παρουσίαση του νέου φορέα και του ονόματος της νέας Κοινοβουλευτικής Ομάδας που συγκρότησαν οι 11 βουλευτές που αποχώρησαν από τον ΣΥΡΙΖΑ σε εκδήλωση στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων, Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023. (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

ΘΕΜΑ: Να μην κατασκευαστούν στο Ολυμπιακό Χωριό φαραωνικά εμπορικά συγκροτήματα τύπου Mall αλλά να ανεγερθούν, σε τμήμα αυτής της έκτασης, δημόσιες ενοικιαζόμενες κοινωνικές κατοικίες.

Σε ανακοίνωσή της την Παρασκευή 2 Μαΐου 2025, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων ΟΑΕΔ (νυν ΔΥΠΑ) κατήγγειλε την έγκριση, από το Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα, όπως αναγράφεται στην Ημερήσια Διάταξη, «ποσού 2.305.408 εκ. €, για την παροχή υπηρεσιών χρηματοοικονομικού, νομικού και τεχνικού συμβούλου για την ωρίμανση και διενέργεια διαγωνισμών για την αξιοποίηση και ανάπτυξη των ακινήτων Ο.Τ. 3Α και Ο.Τ. 4 του οικισμού

«Ολυμπιακό Χωριό» στις Αχαρνές.

Πρόκειται στην ουσία για ποσό που θα δοθεί σε μία εταιρεία για να προετοιμάσει τους όρους και την προκήρυξη διαγωνισμών για την παραχώρηση, έναντι ετησίου μισθώματος, των οικοπέδων που έχουν χαρακτηρισθεί από την πολεοδομική μελέτη του οικισμού ως

«πολεοδομικό κέντρο», με πρόθεση την κατασκευή τεράστιων συγκροτημάτων τύπου Mall, Εκπτωτικών Χωριών κ.λπ.

Το «πολεοδομικό κέντρο» στόχευε στην κατασκευή εγκαταστάσεων διαφόρων χρήσεων κοινού συμφέροντος (καταστήματα, εστιατόρια, καφετέριες, αίθουσες συγκέντρωσης κ.λπ) για την εξυπηρέτηση των κατοίκων του οικισμού ο οποίος βρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από τις υπόλοιπες περιοχές κατοικίας του Δήμου Αχαρνών.

Μείζον πρόβλημα δημιουργείται με την προωθούμενη εκμετάλλευση από μεγάλα συμφέροντα, τόσο για το είδος των των χρήσεων που θα αναπτυχθούν και την πραγματική αντιστοίχισή τους με τις ανάγκες του οικισμού, όσο και με το τεράστιο ποσό που διατίθεται για υπηρεσίες συμβούλου και προφανώς σχετίζεται την προωθούμενη λύση. Ειδικότερα:

Η εκμετάλλευση θα γίνει με την κατασκευή εμπορικών κέντρων ή συγκροτημάτων (mall, shopping areas, Εκπτωτικά Χωριά κ.λπ) , από μεγάλες επιχειρήσεις ντόπιων ή ξένων συμφερόντων που θα αποδίδουν στη ΔΥΠΑ ετήσιο έσοδο το οποίο, υποτίθεται, θα διατίθεται για τα προγράμματά της. Δηλαδή τα μεγάλα συμφέροντα θα κατασκευάσουν έργα που υπερβαίνουν κατά πολύ τις ανάγκες των κατοίκων του οικισμού και θα έχουν υπερτοπική σημασία για ολόκληρο το λεκανοπέδιο.

Δεν μπορούμε να μην σκεφτούμε την αντίστοιχη περίπτωση της έκτασης του τ. ΟΕΚ στη θέση

«Ψαλίδι» του Αμαρουσίου που παραχωρήθηκε για τη δημιουργία του γνωστού τεράστιου

mall έναντι πενιχρών ανταλλαγμάτων, και ετήσιο πρόσοδο από τους χώρους στάθμευσης που ποτέ δεν εισπράχθηκε από τον Οργανισμό.

Το κύριο πρόβλημα όμως είναι αν έργα τέτοιας μορφής και μεγέθους έργα κρίνονται απαραίτητα για τον οικισμό σήμερα, που η στεγαστική κρίση σοβεί στη χώρα μας, ή αν πρέπει να αναθεωρηθούν.

Διότι σήμερα ζούμε καθημερινά την αδυναμία εκατοντάδων χιλιάδων οικογενειών μεσαίων και χαμηλών εισοδημάτων να εξασφαλίσουν αξιοπρεπή κατοικία με τα εισοδήματα που συγκεντρώνουν. Η στεγαστική κρίση είναι η δεύτερη υψηλότερη στην Ευρώπη, με 1 στα 2 νοικοκυριά να μην μπορούν να καλύψουν τα μηνιαία έξοδα για τη στέγη (ενοίκιο ή δόση δανείου, πάγια έξοδα για κοινόχρηστα, ηλεκτρικό, νερό, θέρμανση ή ψύξη). Η κρίση χτυπά με μεγαλύτερη σφοδρότητα τα νοικοκυριά που ενοικιάζουν, με 3 στα 4 να μην μπορούν να ανταποκριθούν στα έξοδα του σπιτιού τους. Τα ενοίκια αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς και έχουν φθάσει, στις περισσότερες περιοχές της Αθήνας να ισούνται με ένα μηνιαίο μισθό, ενώ διαπιστώνεται μεγάλη έλλειψη κατοικιών για μακροχρόνια μίσθωση, λόγω της έκρηξης του airbnb και την επίδραση της golden visa.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι πολιτικές της κυβέρνησης κατά της στεγαστικής κρίσης, με τα προγράμματα «Σπίτι μου Ι και ΙΙ», «ανακαινίζω και ενοικιάζω», «ΚΑΛΥΨΗ» κλπ. έχουν αποδειχθεί αποτυχημένες στην πράξη. Σε κάθε περίπτωση, σχεδιάστηκαν για να καλύψουν ελάχιστες χιλιάδες νοικοκυριά. Ιδίως τα επιδοτούμενα δάνεια αφορούν πρόσβαση στην ιδιοκτησία κυρίως νοικοκυριών με σταθερά εισοδήματα που μπορούν να αντιμετωπίσουν τις πιθανές αρνητικές επιβαρύνσεις ενός κυμαινόμενου επιτοκίου μέσα σε μια 30ετία. Ενώ η διάθεση ενοικιαζόμενης κοινωνική κατοικίας μέσω της «κοινωνικής αντιπαροχής» που νομοθετήθηκε πριν τρία χρόνια, πέρα από το ότι είναι ένα τελείως στρεβλό πρόγραμμα προς το συμφέρον των μεγαλοκατασκευαστών και όχι των ευάλωτων, δεν έχει προχωρήσει στο ελάχιστο μέχρι στιγμής.

Θα μπορούσε, επομένως, να αναθεωρηθεί από το Υπουργείο και τη ΔΥΠΑ η παραχώρηση τεράστιων εκτάσεων του δημοσίου στο Ο.Χ. προς εξυπηρέτηση, όχι των κατοίκων του, αλλά των συμφερόντων μεγαλοεπιχειρηματιών, και να τροποποιηθεί η πολεοδομική μελέτη. Δηλαδή να κατασκευασθεί μικρότερο πολεοδομικό κέντρο με όλες τις εξ αρχής προβλεπόμενες χρήσεις για την εξυπηρέτηση του οικισμού και στην εναπομείνασα έκταση θα ανεγερθούν κοινωνικές κατοικίες προς ενοικίαση. Προς αυτό μπορούν να αξιοποιηθούν κατά βάση τα αποθεματικά του πρ. ΟΕΚ στη ΔΥΠΑ, τα οποία, μέχρι στιγμής, κατασπαταλώνται για την ενίσχυση των Τραπεζών και της αγοράς ακινήτων μέσω των «Σπίτι μου Ι και ΙΙ» αλλά και άλλοι εθνικοί και ευρωπαϊκοί πόροι, η δε διαχείριση θα γίνεται αμιγώς από το Δημόσιο.

Επισημαίνουμε επίσης ότι υπάρχει, αυτή τη στιγμή, ανεκμετάλλευτο κτίριο σε άλλο Ο.Τ. του Ο.Χ., το οποίο είχε αναγερθεί για να συγκεντρώσει όλες τις υπηρεσίες του Υπ. Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και όταν αυτό δεν έγινε, πουλήθηκε με τη γνωστή διαβλητή και αδιαφανή διαδικασία στη Μονή Βατοπεδίου. Θα μπορούσε το κτίριο αυτό να ανακτηθεί από το Δημόσιο και να αποτελέσει τμήμα του προγράμματος κοινωνικών ενοικιαζόμενων κατοικιών στο Ο.Χ.

Επειδή η στεγαστική κρίση αυτή τη στιγμή στη χώρα μας βρίσκεται στο απόγειό της, πλήττοντας ιδιαίτερα τα νοικοκυριά που νοικιάζουν, κυρίως των νέων και των ευάλωτων,

Επειδή η πολεοδομική μελέτη του Ο.Χ., αφενός αντανακλούσε την προ εικοσαετίας πραγματικότητα στη στέγη, και αφετέρου προέβλεπε πολεοδομικό κέντρο διαστάσεων ανάλογων με τις ανάγκες των κατοίκων του οικισμού,

Επειδή η παραχώρηση τεράστιων εκτάσεων στο Ο.Χ. για την κατασκευή έργων φαραωνικών διαστάσεων για την εξυπηρέτηση ολόκληρου του λεκανοπεδίου δεν είναι προς το συμφέρον, ούτε των κατοίκων του Ο.Χ., ούτε των ευάλωτων δικαιούχων της ΔΥΠΑ που αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα στέγης,

Ερωτάται η Υπουργός:

  1. Θα σταματήσει τη διαδικασία παραχώρησης των Ο.Τ. 3Α και 4 του Ολυμπιακού Χωριού σε ιδιώτες μεγαλοεπιχειρηματίες για την κατασκευή τεράστιων εμπορικών κέντρων που δεν είναι απαραίτητα για την εξυπηρέτηση των κατοίκων του Ο.Χ. και εξυπηρετούν μόνον τα μεγάλα συμφέροντα των μεγαλοεπιχειρηματιών;

  2. Θα ακυρώσει το διαγωνισμό ύψους 2.305.408 εκ €, σε εταιρεία συμβούλων προετοιμασίας των όρων και της προκήρυξης των διαγωνισμών για την αξιοποίηση και ανάπτυξη των δύο οικοδομικών τετραγώνων του Ο.Χ.;

  3. Θα τροποποιήσει την πολεοδομική μελέτη του οικισμού του Ο.Χ. ώστε να παραμείνει έκταση επαρκής για πολεοδομικό κέντρο αντίστοιχο με τις ανάγκες του οικισμού και να μείνουν ελεύθερες εκτάσεις για την υλοποίηση προγράμματος δημόσιας ενοικιαζόμενης κοινωνικής κατοικίας για ευάλωτους δικαιούχους της ΔΥΠΑ;

  4. Θα ανακτήσει το Δημόσιο το κτίριο που έχει ανεγερθεί και σήμερα μένει κενό και ανεκμετάλλευτο στον οικισμό έχοντας παραχωρηθεί στη Μονή Βατοπεδίου, ώστε να διατεθεί για το πρόγραμμα δημόσιας ενοικιαζόμενης κοινωνικής κατοικίας;

Οι ερωτώντες βουλευτές Φωτίου Θεανώ

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία) Αχτσιόγλου Ευτυχία (Έφη) Ζεϊμπέκ Χουσεΐν Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος) Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη) Τζανακόπουλος Δημήτριος Τζούφη Μερόπη

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Powered By EmbedPress