Δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια η με αριθμό 2523/103/07.10.2025 απόφαση του Δ.Σ Δ.ΥΠ.Α. με την οποία εγκρίθηκαν οι οικονομικές καταστάσεις της Δ.ΥΠ.Α., ισολογισμού, απολογισμού και κατάστασης αποτελεσμάτων έτους 2023.
Για την ενημέρωση όλων όσων δεν απασχολούνται στη Δ.ΥΠ.Α. θα πρέπει να διευκρινήσουμε ότι στο Δ.Σ δεν συμμετέχει κανείς εκπρόσωπος των εργαζομένων, συνεπώς θα πρέπει να απαντηθούν δημοσίως τα πολλά ερωτήματα που καταθέτουμε αφού η Διοικήτρια της Δ.ΥΠ.Α. Χορμόβα Γ. μας έχει αποκλείσει και από κάθε συνάντηση παρότι έχουμε καταθέσει πολλά αιτήματα.
Στο προσάρτημα του ισολογισμού αποσαφηνίζεται ένα εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα : πόσα δισεκατομύρια € χρωστάει το ΙΚΑ στη Δ.ΥΠ.Α.
|
Οι απαιτήσεις του ΟΑΕΔ από το ΙΚΑ σωρευτικά για όλα τα έτη μέχρι 31.12.2023 διαμορφώνονται σε 8.695.247.589,72€ |
Τίθενται, λοιπόν, τα εξής ερωτήματα από τον ΠΑΝΣΥΠΟ:
-
Στο ανωτέρω ποσό οφειλής έχει υπολογιστεί και η οφειλή του ΙΚΑ προς τους καταργημένους Οργανισμούς Εργατικής Κατοικίας και Εστίας; Σύμφωνα με επίσημη Υπουργική Απάντηση του τότε Υπουργού Εργασίας Γ. Κουτρουμάνη, η οφειλή του ΙΚΑ προς τον ΟΕΚ στις 31.12.2010 ανερχόταν σε 1,291 δισ. €, ενώ με νεότερη απάντηση σε επίκαιρη ερώτηση (1.2.2012) ενημερώθηκε το Ελληνικό Κοινοβούλιο ότι όλες οι οφειλές του ΙΚΑ προς ΟΕΚ και ΟΕΕ δεν διαγράφονται, αλλά μεταφέρονται στον διάδοχο οργανισμό, τον ΟΑΕΔ.
-
Ποιες ακριβώς ενέργειες έχουν γίνει εδώ και έξι χρόνια εκ μέρους της Διοίκησης της Δ.ΥΠ.Α. – ως καθολικού διαδόχου του ΟΕΚ και του ΟΕΕ – για τη βεβαίωση, τη διεκδίκηση και την καταβολή της οφειλής αυτής από το ΙΚΑ/e-ΕΦΚΑ; Υπάρχουν συγκεκριμένες νομικές, διοικητικές ή πολιτικές πρωτοβουλίες; Έχουν σταλεί εξώδικες προσκλήσεις; Έχουν εγγραφεί οι απαιτήσεις αυτές στους ισολογισμούς; Έχουν τεθεί χρονοδιαγράμματα είσπραξης;
-
Με ποιον τρόπο διασφαλίζεται ότι τα ποσά αυτά, όταν και εφόσον εισπραχθούν, θα αποδοθούν αποκλειστικά για τους σκοπούς για τους οποίους καταβλήθηκαν οι σχετικές εισφορές;
για την καταπολέμηση της ανεργίας,
Δηλαδή:
για την αξιοπρεπή στέγαση των εργαζομένων,
για την κοινωνική τους ανταπόδοση μέσα από προγράμματα και παροχές.
Τα οφειλόμενα ποσά δεν είναι απλά λογιστικοί αριθμοί. Είναι εισφορές των εργαζομένων, που πληρώθηκαν ακριβώς γι’ αυτούς τους σκοπούς. Η Διοίκηση της Δ.ΥΠ.Α. δεν είναι ιδιοκτήτης αυτών των χρημάτων αλλά διαχειριστής και θεματοφύλακας.
Συνεπώς, η ευθύνη της είναι:
να απαιτήσει μέχρι τέλους την καταβολή του συνόλου των οφειλών του ΙΚΑ προς ΟΑΕΔ ,προς τον τ. ΟΕΚ και τ. ΟΕΕ,
να ενημερώσει με διαφάνεια την κοινωνία, τους εργαζόμενους και κοινωνικούς εταίρους για την πορεία της είσπραξης,
να διασφαλίσει θεσμικά ότι κάθε ευρώ που θα εισπραχθεί θα επιστρέψει, με τη μορφή προγραμμάτων και παροχών, στους ίδιους τους εργαζόμενους από τους οποίους προήλθε.
Οτιδήποτε λιγότερο από αυτό συνιστά όχι απλώς διαχειριστική αδράνεια, αλλά ευθεία υπονόμευση του κοινωνικού σκοπού των εισφορών που για δεκαετίες κατέβαλλε ο κόσμος της εργασίας.
Ενιαία πρόταση ΠΑΝΣΥΠΟ για στεγαστική πολιτική ΔΥΠΑ – Κοινωνικές κατοικίες & κοινωνικό ενοίκιο για την καταπολέμηση της αστεγίας και μείωσης των τιμών ακινήτων |
Η Δ.ΥΠ.Α διαθέτει ήδη άνω των 1 δισ. € αποθεματικά του τ. ΟΕΚ, ενώ δικαιούται να εισπράξει τουλάχιστον άλλα 1,291 δισ. € από την οφειλή του ΙΚΑ προς τον ΟΕΚ. Με αυτά τα δύο χρηματοδοτικά εργαλεία, μπορεί να υλοποιηθεί ένα ολοκληρωμένο στεγαστικό πρόγραμμα που συνδυάζει μαζική κατασκευή νέων κοινωνικών κατοικιών και παροχή κατοικιών με κοινωνικό ενοίκιο, με στόχο την μείωση της αστεγίας και της στεγαστικής ανασφάλειας των εργαζομένων.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
Κατασκευή νέων κοινωνικών κατοικιών
Με την επένδυση των 2+ δισ. € μπορούν να κατασκευαστούν 8.000–10.000 νέες κοινωνικές κατοικίες, μέσου εμβαδού 100 τ.μ ικανές να στεγάσουν 25.000–30.000 ανθρώπους με σταθερούς, υγιείς, αξιοπρεπείς όρους διαβίωσης. Η δημιουργία ενός σημαντικού δημόσιου αποθέματος κατοικιών ασκεί πίεση προς τα κάτω στα ενοίκια της ελεύθερης αγοράς και περιορίζει τη στεγαστική φτώχεια, που σήμερα πλήττει δυσανάλογα τους εργαζόμενους και τις νέες οικογένειες.
Στεγαστικό Πρόγραμμα «Κοινωνική Κατοικία – Κοινωνικό Ενοίκιο»
Οι νέες κατοικίες, αλλά και μέρος του υπάρχοντος αποθέματος, μπορούν να διατεθούν σε εργαζόμενους, οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, νέους, μονογονεϊκές και ευάλωτες ομάδες με ενοίκιο 150–250 €. Με αυτόν τον τρόπο, χιλιάδες νοικοκυριά που σήμερα ξοδεύουν έως και το 40% του εισοδήματός τους για στέγη αποκτούν πραγματική οικονομική ανάσα και προστασία από εξώσεις, χρέη και διακοπές παροχών.
Η συνδυασμένη υλοποίηση των δύο δράσεων:
✔ μειώνει σημαντικά την αστεγία
✔ εξασφαλίζει μόνιμη, αξιοπρεπή στέγη για δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους
✔ δημιουργεί χιλιάδες θέσεις εργασίας στην οικοδομή και τις συναφείς δραστηριότητες
✔ συγκρατεί τα ενοίκια της αγοράς αυξάνοντας την προσιτή στεγαστική προσφορά
✔ υλοποιεί στον 21ο αιώνα την ιστορική κοινωνική αποστολή του ΟΕΚ: αξιοπρεπή στέγαση για όλους όσους έχουν ανάγκη.
Η πρόταση εντάσσεται πλήρως στις ευρωπαϊκές και διεθνείς στρατηγικές για:
την πρόληψη της αστεγίας,
τη μείωση του κόστους στέγασης,
την προώθηση προσιτής κατοικίας για εργαζόμενους και οικογένειες,
και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Η Ε.Ε. επισημαίνει ότι η πρόσβαση σε αξιοπρεπή και οικονομικά προσιτή κατοικία αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση κοινωνικής ένταξης και οικονομικής σταθερότητας. Παράλληλα, ο ΟΟΣΑ και η Housing Europe τεκμηριώνουν ότι η αύξηση του δημόσιου αποθέματος κατοικιών έχει άμεση θετική επίδραση στη μείωση της στεγαστικής φτώχειας και της αστεγίας σε όλες τις χώρες όπου εφαρμόστηκε.
Η εδραίωση ενός προγράμματος κοινωνικής κατοικίας αποτελεί όχι απλώς μια κοινωνική παρέμβαση, αλλά την εκπλήρωση μιας θεσμικής υποχρέωσης που παραμένει ανενεργή εδώ και 14 χρόνια.
Οι καταβληθέντες πόροι του ΟΕΚ δεν αποτελούν δημόσιο έσοδο, αλλά ειδικό ανταποδοτικό κοινωνικό κεφάλαιο των εργαζομένων, που καταβλήθηκε με αποκλειστικό σκοπό τη στεγαστική τους προστασία. Η αξιοποίησή τους για άλλους σκοπούς συνιστά θεσμική και πολιτική απόκλιση από την ιδρυτική αποστολή του ΟΕΚ.
Υ.Γ Μια οφειλόμενη απάντηση για το διαχρονικό δίλημμα «εάν δώσουμε τα οφειλόμενα δεν θα έχουμε να χορηγήσουμε τις συντάξεις» !!
Οι διαχρονικοί κυβερνητικοί ισχυρισμοί ότι η απόδοση στη ΔΥΠΑ των οφειλών του ΙΚΑ προς τον τ. ΟΕΚ δήθεν «απειλούν τη χρηματοδότηση των συντάξεων» δεν έχουν καμία οικονομική ή θεσμική βάση. Πρόκειται για ένα τεχνητό δίλημμα, το οποίο καταρρέει μπροστά στα πραγματικά οικονομικά δεδομένα του e-ΕΦΚΑ.
Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές αναφορές, το 2022 τα έσοδα του e-ΕΦΚΑ από εισφορές και ρυθμίσεις οφειλών ήταν αυξημένα κατά 1,124 δισ. ευρώ σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αντανακλώντας την ενίσχυση της απασχόλησης, την αναβάθμιση των μηχανισμών είσπραξης και τη μεγαλύτερη συμμόρφωση των εργοδοτών. Την ίδια χρονιά, το ΚΕΑΟ κατέγραψε έσοδα-ρεκόρ ύψους 1,75 δισ. ευρώ από ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές, αριθμός που αποτελεί ιστορική επίδοση. Επιπλέον, για το 2025 ο e-ΕΦΚΑ εμφανίζει πλεόνασμα που υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι το ασφαλιστικό σύστημα όχι μόνο δεν βρίσκεται σε στενωπό, αλλά αντιθέτως ενισχύεται από τις συνολικές οικονομικές εξελίξεις και τις πολιτικές αύξησης της εισπραξιμότητας.
Σε αυτό το περιβάλλον οικονομικής σταθεροποίησης και ενίσχυσης των εσόδων, ο ισχυρισμός ότι η νόμιμη και θεσμικά υποχρεωτική απόδοση των πόρων που ανήκουν στους εργαζομένους – δηλαδή η οφειλή του ΙΚΑ προς τον τ. ΟΕΚ, ύψους 1,291 δισ. Ευρώ – θα έθετε σε κίνδυνο την πληρωμή συντάξεων, δεν αντέχει σε καμία σοβαρή ανάλυση. Τα ποσά αυτά δεν αποτελούν «κράτος πρόνοιας» που θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό· είναι δεσμευμένα κοινωνικά κεφάλαια που παρακρατήθηκαν από τους μισθούς των εργαζομένων για συγκεκριμένο σκοπό: την κοινωνική κατοικία, τη στεγαστική ασφάλεια και την κοινωνική επιστροφή των εισφορών.
Η ίδια η Πολιτεία έχει αναγνωρίσει, με επίσημες υπουργικές απαντήσεις στη Βουλή, ότι οι οφειλές του ΙΚΑ προς τον ΟΕΚ και τον ΟΕΕ δεν διαγράφονται, αλλά μεταφέρονται υποχρεωτικά στον διάδοχο οργανισμό, δηλαδή στη ΔΥΠΑ. Άρα, η απόδοσή τους δεν αποτελεί «χαριστική δαπάνη», αλλά αποκατάσταση θεσμικής τάξης.
Επιπλέον, η αξιοποίηση αυτών των πόρων για στεγαστικά προγράμματα όχι μόνο δεν επιβαρύνει το ασφαλιστικό σύστημα, αλλά αντιθέτως ενισχύει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του. Η κατασκευή κοινωνικών κατοικιών και η δημιουργία προγραμμάτων κοινωνικού ενοικίου λειτουργούν ως οικονομικός και κοινωνικός πολλαπλασιαστής: αυξάνουν την απασχόληση, άρα και τις ασφαλιστικές εισφορές· ενισχύουν τη σταθερότητα των νοικοκυριών, μειώνοντας δαπάνες Κρατικής πρόνοιας· ανακουφίζουν από το υπερβολικό κόστος στέγασης, το οποίο αποτελεί βασικό παράγοντα φτωχοποίησης και βελτιώνουν την κοινωνική συνοχή μειώνοντας την αστεγία και την στεγαστική ανασφάλεια. Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης όπου εφαρμόστηκαν παρόμοιες πολιτικές, η κοινωνική κατοικία αποδείχθηκε επένδυση υψηλής απόδοσης, όχι επιβάρυνση στους κοινωνικούς προϋπολογισμούς.
Συνεπώς, το αφήγημα ότι «αν αποδώσουμε τα οφειλόμενα στη ΔΥΠΑ, δεν θα υπάρχουν πόροι για συντάξεις» δεν είναι απλώς λανθασμένο, αλλά αντιστρέφει την πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι ότι το ασφαλιστικό σύστημα έχει ενισχυθεί σημαντικά, ενώ η κοινωνία χρειάζεται επενδύσεις που βελτιώνουν τις συνθήκες ζωής των εργαζομένων και επιστρέφουν τις εισφορές τους με τρόπο κοινωνικά δίκαιο και παραγωγικό. Η αξιοποίηση των πόρων του ΟΕΚ αποτελεί θεσμική υποχρέωση, οικονομικά βιώσιμη επιλογή και αναγκαία κοινωνική πολιτική. Δεν υπονομεύει τις συντάξεις απεναντίας υποστηρίζει την κοινωνική σταθερότητα από την οποία τελικά εξαρτάται και η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος.

